Drukuj

W związku z przypadającym 2 kwietnia Światowym Dniem Świadomości Autyzmu zachęcamy, abyście dowiedzieli się jak najwięcej na temat autyzmu i zespołu Aspergera, bo tylko odpowiednia wiedza może budować akceptację.

Poniżej garść najważniejszych informacji oraz linki do krótkich filmów – zachęcamy do zapoznania się z nimi:

https://www.youtube.com/watch?v=QLv-dvLCgAg&t

https://www.youtube.com/watch?v=RynrdZwYDso

https://www.youtube.com/watch?v=iY10l7pbe2o

https://youtu.be/lzq_Cwh0lNE

Dziecko z autyzmem odbiera o wiele więcej bodźców, niż ty czy ja:
https://www.youtube.com/watch?v=ycCN3qTYVyo

Wizyta w centrum handlowym zmysłami dziecka z autyzmem:
https://www.youtube.com/watch?v=aPknwW8mPAM 

Świat oczami dzieci w spektrum autyzmu:
https://www.youtube.com/watch?v=DXMWqp5FFqo
https://www.youtube.com/watch?v=7y7v_ePzMcE

Akademia Specjalistów:
https://www.youtube.com/watch?v=IVbkH6o-PfA

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 dzieci, co oznacza, że w naszym kraju żyje 400 tysięcy osób z autyzmem. To jak jedno spore miasto.

Autyzm to odmienny od typowego sposób rozwoju człowieka, objawiający się różnicami w sposobie komunikacji, nawiązywania relacji, wyrażania emocji, uczenia się oraz różnorodnym schematem zachowań. Każda osoba jest indywidualnością, nie ma dwóch takich samych osób z autyzmem.

Autyzm to nie choroba, z której da się wyleczyć. Towarzyszy osobie przez całe życie, jednak dzięki odpowiedniej opiece i właściwie dobranej terapii można w znaczącym stopniu poprawić funkcjonowanie osoby dotkniętej autyzmem.

Autyzm daje zmysłom błędne wskazówki, dlatego osoby ze spektrum inaczej odbierają światło, obrazy i dźwięki, odmiennie odczuwają dotyk, zapach, smak, czy ból. Czasem kropla deszczu potrafi wywołać panikę, a podmuch wiatru sprawia fizyczny ból.

Osoby z autyzmem lub jego spektrum często funkcjonują jakby we własnym świecie, „za niewidzialną szybą” – żyją wśród rówieśników, ale tak naprawdę obok nich. Nie włączają się do rozmowy ani zabawy, nie nawiązują kontaktu wzrokowego. Szybko się zniechęcają, nie poddając się regułom gry, chcą zrobić coś po swojemu, a gdy tego nie mogą – wpadają w niekontrolowaną złość lub agresję, ponieważ nie rozumieją reguł życia społecznego w sposób naturalny, a muszą się ich nauczyć. Mają trudności z odczytywaniem emocji, rozumieniem ich przyczyn oraz intencji czyichś działań.

Mają problemy z komunikacją. Zdarza się, że nie mówią i porozumiewają się za pomocą form alternatywnych – piktogramów, aplikacji itp. Ich mowa bywa monotonna, nadmiernie przyspieszona lub spowolniona, bez intonacji oznaczającej pytanie lub koniec zdania.

Nie rozumieją skrótów myślowych, wyrazów o podwójnym znaczeniu, nie śmieszą ich dowcipy, trudno im interpretować przysłowia czy skrótowe polecenia. Mogą też posługiwać się językiem literackim. Używają wtedy „kwiecistego języka” nawet w zwykłej rozmowie z kolegami.

Są nadwrażliwi na zmiany w otoczeniu – przewidywalność daje poczucie bezpieczeństwa. Musi zatem istnieć dokładny, niezmieniony plan dnia i idealnie, gdyby otoczenie także było niezmienne. Wszystko bowiem co nowe, budzi lęk i niepewność, wyprowadza z równowagi i zaburza koncentrację.

Więcej informacji na stronie https://polskiautyzm.pl/autyzm/