Program prozdrowotno-ekologiczny ,,Moda na zdrowie w naszym środowisku” jest realizowany na zajęciach koła ekologicznego w klasach IV-V szkoły podstawowej. Głównym jego celem jest wspieranie naturalnej aktywności dziecka, w kształtowaniu zachowań sprzyjających zdrowiu i odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska naturalnego.
Podstawowym warunkiem osiągnięcia celu jest uświadomienie uczniom potrzeby dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo, a także wytworzenie u innych prawidłowych postaw wobec siebie i otaczającego środowiska. Uczeń jest stroną aktywną, samodzielnie poszukującą wiedzy. Rolą nauczyciela jest stworzenie warunków, które sprzyjają samodzielnemu eksperymentowaniu, prowadzeniu obserwacji i badań. Stosowanie różnych metod, zwłaszcza aktywizujących pozwala na wyzwoleniu u ucznia aktywności umysłowej, fizycznej i psychicznej w poczuciu własnej wartości.
Program proponuje następujące procedury osiągania celów:
- wycieczki szkolne
- zajęcia warsztatowe w klasie i w terenie
- gromadzenie informacji z prasy, TV, radia, książek, Internetu
- projekcje filmów ilustrujących dojrzewanie dziewcząt i chłopców, higiena jamy ustnej, anoreksja i bulimia oraz zasady zdrowego odżywiania się
- przeprowadzanie badań, doświadczeń i eksperymentów
- obserwacje
- gry dydaktyczne
- wywiady, ankiety, sondaże
- praca z kartami pracy
- tworzenie albumów, plakatów, prac plastycznych
- organizowanie konkursów wiedzy ekologicznej, konkursów plastycznych
- pogadanki
- organizowanie wystawek
- organizowanie zbiórek makulatury, baterii
- przygotowanie przedstawienia
- stosowanie metod interaktywnych (burza mózgów, happeningi, psychodramy)
Program zakłada osiąganie przez ucznia umiejętności twórczego wykorzystywania zdobytej wiedzy, rozbudza i rozwija zainteresowania uczniów oraz stanowi ciekawe uzupełnienie zajęć edukacyjnych. Poprzez przekazanie dzieciom i młodzieży wiedzy o zdrowiu i środowisku, rozwijanie ich postaw, umiejętności i nawyków, możemy ułatwić im zdrowy styl życia, a tym samym wpłynąć na poprawę zdrowia społeczeństwa i właściwe zachowanie w stosunku do środowiska. Efektem innowacji powinno być ukształtowanie takiego człowieka, który wobec przyrody i swojego zdrowia ,,nie będzie bezmyślny, samolubny i konsumpcyjny."
W bieżącym roku szkolnym program jest realizowany w klasie 4b i 5a, w zajęciach bierze udział 15 uczniów.