Drogi Uczniu! By skutecznie przyswajać wiedzę trzeba nabyć wiele umiejętności. Między innymi trzeba nauczyć się uczyć.

Pozbądź się „rozpraszaczy”

Zanim rozpoczniesz naukę, schowaj do pudełka lub szuflady wszystkie „rozpraszacze” uwagi: telefon, pilot od telewizora, smartwatch. W pomieszczeniu, w którym się uczysz, powinna panować cisza.

Nie odkładaj nauki „na później”

Tym, co najbardziej blokuje w przyswajaniu wiedzy, jest świadomość ogromnej ilości materiału. Zaczynając wcześniej i ucząc się systematycznie, nie musisz pochłaniać niewyobrażalnych porcji wiedzy  w krótkim czasie. Odwlekanie nauki powoduje nawarstwianie się materiału, który trzeba jeszcze powtórzyć i ogromny stres. Pamiętaj, że efektywnie znaczy systematycznie!

Ucz się partiami                                  

Nauka jest dużym wysiłkiem dla umysłu. Po pewnym czasie nauki „non stop” mózg zaczyna pracować na zwolnionych obrotach i zapamiętuje mniej. Dlatego łatwiej przyswoisz sobie małe porcje materiału, ucząc się regularnie.

 

By nauka okazała się efektywna, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, takich jak:

   1. o t o c z e n i e (kolor pomieszczenia, w którym się znajdujemy ma znaczenie: otaczające nas ciepłe barwy poprawiają nasze samopoczucie, natomiast zimne kolory uspokajają i neutralizują nagromadzony w nas nadmiar energii. Pamiętaj też o tym, by odpowiednio często wietrzyć pomieszczenie, w którym się uczysz).

  2.  m o t y w a c j a  - Przed rozpoczęciem nauki powinniśmy zawsze wyznaczyć sobie cel. Warto przedstawić samemu sobie korzyści, jakie uzyskamy z nauki danego materiału. Może to być na przykład pozytywna ocena na sprawdzianie.

  3.  d o b r a   o r g a n i z a c j a  c z a s u  - Przed nauką powinniśmy rozplanować sobie czas na nią przeznaczony – na przykład nauczenie się rozdziału z podręcznika w ciągu 1,5 godziny. Można też opracować sobie plan działania – 40 minut czytania, 10 minut przerwy, 15 minut notowania zapamiętanych informacji na kartce i 25 minut powtórek. Opracowany plan czasowy pozwoli Ci łatwiej zrealizować wyznaczony cel. Pamiętaj, że skoro masz poświęcić na coś godzinę to zrób to i zrób to dobrze. Czas i tak będzie cierpliwie uciekał, a tylko Ty zdecydujesz o tym, na co go przeznaczysz.

 4.  r a c j o n a l n e  d o s t a r c z a n i e   e n e r g i i W czasie nauki człowiek zużywa bardzo dużo energii – umysł  pracuje intensywniej i trzeba mu dostarczać paliwa w postaci posiłków i płynów - pamiętaj o zdrowym jedzeniu i piciu dużej ilości wody.

 5.   m e t o d y  u c z e n i a   s i ę  dostosowane do typu osobowości

 

Zanim usiądziesz do nauki, zastanów się, w jaki sposób najłatwiej przyswoić informacje. Jesteś wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem?

Wzrokowiec – istotne są dla niego walory estetyczne. Wielką wagę przywiązuje do porządku w czasie nauki, zapamiętuje dobrze takie rzeczy jak schematy, tabele, rysunki i kolory. Zapamiętuje najwięcej, czytając lub oglądając obrazki. Wzrokowcy powinni uczyć się poprzez sporządzanie rysunków, wykresów czy map myślowych.

Słuchowiec – lubi wykłady, dialogi i inne formy dźwiękowego przekazu informacji. Słuchowcy powinni uczyć się poprzez głośne czytanie, powtarzanie nauczonych reguł. Temu typowi osobowości w czasie nauki pomaga muzyka. Słuchowcy po wyjściu z lekcji są w stanie spokojnie zacytować nauczyciela.

Kinestetyk (ruchowiec) – pamięta to, co sam wykonał. Często gestykuluje, lubi ruch i emocje. Kinestetycy powinni możliwie najbardziej angażować swoje ciało do nauki – na przykład poprzez powtarzanie informacji w czasie chodzenia, gestykulację lub wizualizację przyswajanych informacji w czasie czytania. Kinestetycy uczą się przez doświadczenie, a największe skupienie osiągają, ruszając pod stołem nogami lub ołówkiem.

Tylko niewielka część z nas jest zdecydowanie jednym z tych typów. Większość ma cechy dwóch lub nawet trzech z nich, ale jeden zawsze jest dominujący. Kiedy już ustalisz, którym typem jesteś, łatwiej Ci będzie uczyć się efektywnie. Najlepsze rezultaty osiągasz, kiedy krzyżujesz metody nauki charakterystyczne dla poszczególnych typów i dostarczasz swojemu mózgowi rożnych wrażeń.

 

By efektywnie się uczyć niezbędna jest umiejętność koncentracji uwagi na zadaniu.

•        Muzyka może mieć spory wpływ na poziom naszej koncentracji podczas nauki. Musimy jednak wiedzieć, jaki jej gatunek pomoże nam się skupić, a jaki może nam zaszkodzić. Sprzyjać nam będzie muzyka cicha, wolna i przyjemna dla ucha. Doskonałym przykładem gatunku, który z pewnością pozytywnie wpłynie na koncentrację w czasie nauki jest muzyka barokowa (Mozart, Bach) lub dźwięki natury – słuchanie ich pozytywnie wpływa na synchronizację półkul mózgowych.

•        Długotrwałe uczenie się jest męczące i nie przynosi efektów. Po 1,5 godziny wysiłku koncentracja znacznie spada. Nie pozwól na to, by nauka stała się przykrym, monotonnym doświadczeniem. Najbardziej efektywny dla mózgu układ to 30 minut nauki / 5 minut odpoczynku. Przeglądanie Facebooka w przerwach niczemu nie pomoże, ponieważ dodatkowy napływ informacji zakłóci usystematyzowanie wcześniej przyswojonej wiedzy.

   

Trenuj koncentrację i pamięć

Przeznaczaj na trening 5 minut dziennie. Nauczysz się szybciej skupiać i zaczniesz popełniać mniej błędów podczas rozwiązywania zadań. Oto kilka propozycji ćwiczeń:

„Zobacz to” czyli wizualizacja

Usiądź wygodnie. Zamknij oczy. Oddychaj głęboko. Wyobraź sobie siebie na plaży. Zastanów się, jak ona wygląda, jaka jest pogoda i jakie słyszysz dźwięki. Możesz nawet dotknąć piasku! Pozostań z tym obrazem przez chwilę. Powoli otwórz oczy.

Umyj zęby lewą ręką

Jeśli na co dzień wszystko robisz lewą ręką, wykorzystaj prawą! To pobudzi mózg do intensywnej pracy, a Ciebie zmusi do większej koncentracji. Podobnie działa wybranie innej drogi do szkoły, niż ta, którą zwykle idziesz czy zmiana kolejności czynności, jakie wykonujesz rano. Jeśli przeważnie zaczynasz od porannego prysznica, to tym razem w pierwszej kolejności zjedz śniadanie.

Policz w myślach od 100 do 1

Jeśli udało Ci się bez problemu, spróbuj policzyć od 100 do 1, ale co 3 liczby: 100, 97, 94 itp.

„W dwuszeregu zbiórka”

Napisz na kartce 10 dowolnych liter w taki sposób, by nie tworzyły wyrazu. Zapamiętaj je: przez 2-3 minuty powtarzaj na głos i układaj kolejność w pamięci. Zegnij kartkę, zakrywając napisane litery. Spróbuj je odtworzyć. Odegnij kartkę i sprawdź, czy wszystko się zgadza. Kolejnym razem spróbuj z 20 literami lub kształtami.

„Narysuj artykuł”

Wybierz sobie dowolny krótki artykuł z gazety lub Internetu. Przeczytaj go uważnie i na jego podstawie narysuj najważniejsze informacje w formie mapy myśli. Wróć do rysunku następnego dnia i spróbuj opowiedzieć treść tekstu tylko na podstawie rysunkowej notatki. Jak dużo udało się zapamiętać?

Zapisuj, notuj, obklejaj pokój

Wbrew pozorom, to wcale nie jest strata czasu! Łatwiej zapamiętasz rzeczy, które notujesz. Na egzaminie szybko przypomnisz sobie, że wzór, którego potrzebujesz do rozwiązania zadania, wisi nad Twoim biurkiem i został napisany zielonym flamastrem. Od tego już tylko mały krok do przypomnienia sobie całego wzoru.

Mów do siebie lub do… kota

Powtarzanie na głos znacznie przyspiesza zapamiętywanie informacji. Możesz opowiadać treść lektury swojemu zwierzakowi albo samemu sobie :)

Nagrywaj i odsłuchuj

Weź telefon i nagraj siebie czytającego materiał, który musisz przyswoić. Masz problem ze słuchaniem swojego głosu? Nie przejmuj się tym, niemal każdy ma podobne odczucia. Odsłuchując, staraj się skupić na treści nagrania, a nie na swoim głosie. Dzięki tej metodzie łączysz dwa rodzaje przyswajania wiedzy: czytasz tekst (wzrokowe przyswajanie treści), a później słuchasz tego, co przeczytałeś (słuchowe). Dzięki temu zapamiętasz więcej, niż gdybyś robił tylko jedną z tych rzeczy.

Możesz też puścić nagranie, a wzrokiem podążać za tekstem. W ten sposób zapamiętasz jeszcze szybciej.

Spisz to, co zapamiętałeś

Nagrałeś materiał i odsłuchałeś treść? Teraz spisz to, co zapamiętałeś. Skup się na tym, co pamiętasz.

Uporządkuj notatki

Masz już notatki, ale są chaotyczne? Wyłącz nagranie. Przejrzyj notatki i spisz je jeszcze raz, tym razem porządkując treść. Nadawaj tytuły, używaj punktorów, podkreślaj. Słowem: zrób wszystko, żeby notatki były jak najbardziej uporządkowane, logiczne i przejrzyste. Ten etap szczególnie sprzyja wzrokowcom.

Powtarzaj

Powtarzanie jest absolutną koniecznością w procesie nauki. Najefektywniej jest przeczytać całość notatek, zamknąć je i spróbować zreferować je w takiej kolejności, w której są one napisane. Jeżeli trafimy na coś, czego nie pamiętamy, nie idziemy dalej, tylko otwieramy notatki, czytamy je całe od początku.

 

Teoria to jedno, ale czy wiesz, że najszybciej zapamiętujesz, kiedy uczysz się aktywnie?

Przyswajasz zaledwie 10% tego, co czytasz i aż 90% tego, co mówisz lub robisz!

Wykorzystaj to podczas nauki, angażując całe ciało!

Powodzenia!

pedagog szkolny Anna Żyła

źródło: Internet

www.takzdam.pl