Realizację programu Szkoły Pozytywnego Myślenia uczniowie naszej szkoły rozpoczęli od spotkań z uWażnością. Wspólnie zastanawiali się, co to jest uważność, po co nam taka umiejętność w życiu i jakie są korzyści, płynące z praktykowania uważności.
Po pierwsze uświadomili sobie, że uważność polega na świadomym byciu w bieżącej chwili, która właśnie się wydarza, bo tylko ona jest nam prawdziwie dana – przeszłość już za nami, a przyszłość jeszcze nie nadeszła, więc bezpośredni wpływ mamy na nasze TU i TERAZ.
Po drugie, tak jak przydaje się instrukcja do składania klocków lub mapa, by trafić do wytyczonego celu, tak przydaje się w życiu uważność, która jest taką „instrukcją obsługi” samego siebie. Dzięki niej jesteśmy bardziej świadomi naszych odczuć płynących z ciała, rozpoznajemy nasze emocje, uzmysławiamy sobie myśli, które nie zawsze nas wspierają.
Po trzecie każdy, kto praktykuje uważność – zgodnie z badaniami naukowymi – ma szansę na:
- podwyższenie zdolności do koncentracji uwagi
- wzmocnienie zdolności zapamiętywania i uczenia się nowych rzeczy
- zwiększenie samoświadomości własnego ciała i umysłu
- określanie własnych granic
- wzmocnienie poczucie własnej wartości
- wzrost umiejętności radzenia sobie z emocjami, bólem, stresem
- wzrost zdolności relaksowania umysłu i ciała
- lepsze radzenie sobie z trudnymi myślami
- łatwiejsze zasypianie
- rozwój umiejętności relaksowania umysłu i ciała
- wzrost energii i radości życia
- rozwijanie życzliwości wobec siebie i innych
Podczas zajęć z trenerką uważności p. Eweliną Adamczyk uczniowie klas 4 i 5, klasy 6b i 6d, 7a i 7b oraz 8a i 8c doświadczyli uważności wspólnie wykonując trzy ćwiczenia:
- świadomy oddech
- wewnętrzna pogoda
- balonik trosk
Z ciekawością i otwartością włączyli się w praktykę, po której mówili o pojawiającym się uczuciu spokoju, odprężenia, relaksu.
Widzieli zastosowanie tego typu ćwiczeń w sytuacjach pełnych napięcia i stresu np.: przed sprawdzianem lub w związku z kłopotami z zasypianiem.
Mamy nadzieję, że uWażność zostanie z nami na stałe.